Durant les darreres setmanes us hem anat informant dels passos que ens han portat fins a la signatura de l’Acord Sectorial de Bases per a la construcció d’un sistema d’equiparació salarial al sistema de Serveis Socials de Catalunya, signat el passat 6 de maig al Palau de la Generalitat.

Aquest acord representa una fita important per al nostre sector i obre una nova etapa plena de reptes, però també d’oportunitats. Ara comença el moment d’entendre bé com aplicar-lo i de preparar-nos per afrontar, amb diàleg i esperit constructiu, els dubtes i les diferents interpretacions que puguin sorgir al llarg del procés.

Una de les principals novetats és que l’increment de tarifes previst per al 2026 no serà automàtic. Cada entitat haurà de sol·licitar-lo, indicant el punt de partida i els objectius d’increment salarial que es compromet a assolir. Al final de l’exercici, caldrà acreditar que aquests compromisos s’han complert. Tot plegat requerirà planificació, rigor i responsabilitat, però també ens ofereix l’oportunitat de participar activament en aquest procés de transformació.

Com és habitual en acords d’aquesta envergadura, hi haurà aspectes que caldrà anar aclarint a mesura que avancem. Serà important actuar amb paciència, confiança i voluntat de col·laboració.

Paral·lelament, patronals i sindicats continuem treballant en un Acord Marc que haurà d’establir uns mínims d’increments salarials per als diferents convenis col·lectius. Aquest procés, encara obert, serà determinant per concretar la interpretació final de l’Acord Sectorial de Bases. També tindrà un impacte rellevant en aquelles entitats que, sense places públiques, hauran d’afrontar canvis en les taules salarials sense disposar d’un increment equivalent en la facturació.

Ens trobem, sens dubte, en un moment de canvi important per al sector. Com tot canvi, comporta incerteses però també la possibilitat de construir una realitat més justa i sostenible. Si som capaços d’afrontar aquest procés amb una mirada oberta i amb voluntat de millora, podrem convertir aquest repte en una oportunitat de transformació.

Des de DIGNARA continuarem al costat de totes les entitats que necessitin orientació i suport. Us oferim la nostra mà per acompanyar-vos en aquest camí, convençuts que, treballant plegades, avançarem en benefici de les persones amb qui compartim el nostre compromís de cura i atenció.

Montserrat Falguera

Co-presidenta Dignara